Gå till chat
logo

Det här är Ditt Ecpat

Ditt Ecpat är stödlinjen för barn och unga under 18 år. Hit kan man vända sig och få hjälp, stöd och kunskap om nakenbilder, sexuella kränkningar, hot och övergrepp - både på och utanför nätet. Du kan också läsa eller ställa frågor om samtycke och åldersskillnad.

Det här finns på webbsidan Ditt Ecpat

Här på Ditt Ecpat kan du läsa artiklar och se på filmer för att lära dig mer, till exempel om vad lagen säger. Du kan läsa andra barns eller ställa dina egna frågor på Frågeplanket, och välja om du vill ha svar av oss på Ditt Ecpat eller av andra unga. Vår Plattformsguide hjälper dig att själv kunna radera bilder, blockera och anmäla användare på olika sociala medier. I Chatt-arkivet ser du hur en chatt går till och vad andra kontaktar oss om.

Du kan kontakta oss på många sätt

När du behöver råd och stöd finns vi här för dig. Du kan chatta med oss, ringa oss, eller mejla. Du är anonym och behöver inte berätta vem du är.

Chatten är öppen:

Måndag - Torsdag
17:00 - 22:00
Fredag
15:00 - 20:00
Helger
Stängt

Stödtelefonen är öppen:

Måndag - Torsdag
09:00 - 12:00 & 13:00 - 22:00
Fredag
09:00 - 12:00 & 13:00 - 20:00
Helger
Stängt

Vill du hellre skriva mejl så kan du göra det när som helst på dygnet. Vi svarar inom tre arbetsdagar.

Det här kan vi hjälpa dig med

Vi ger dig stöd och hjälp om du varit med om något sexuellt kränkande eller ett sexuellt övergrepp, oavsett om det skett på eller utanför nätet. Vi kan svara på frågor om ämnet och berätta vad lagen säger i situationer som du undrar över. Vi kan också hjälpa dig att kontakta polis eller socialtjänst om du vill.

Om dina nudes har spridits mot din vilja kan vi i vissa fall hjälpa till att ta ner dem från nätet. Läs mer om hur vi jobbar med att ta ner bilder här.

Ingen fråga är för stor eller för liten för oss. Du är välkommen att höra av dig oavsett om du varit med om något jobbigt, eller bara har frågor om något inom ämnet sexuella övergrepp och sexuella kränkningar.

Vi som jobbar på Ditt Ecpat

Vi som jobbar på Ditt Ecpat är rådgivare. När du hör av dig till Ditt Ecpat får du prata med någon av oss som jobbar här. Oavsett vem av oss du pratar med så kommer vi att lyssna på dig och ge dig råd och stöd.

Vanliga frågor och svar:

Vad kan jag prata med Ecpat om?
Hos oss kan du få hjälp och råd om allt som har med sexuella kränkningar, hot och övergrepp att göra, oavsett om det hänt på nätet eller IRL.  Det kan till exempel handla om att någon vuxen har gjort något sexuellt med dig, att du har blivit hotad på nätet eller om du vill ha hjälp att ta ner nudes som har spridits mot din vilja. Vi kan också svara på frågor som handlar om åldersskillnad eller samtycke. Ingen fråga är för liten eller för stor.

Det kan finnas saker som vi inte kan hjälpa till med. I så fall kommer vi att berätta det för dig och hjälpa dig att hitta hjälp på annat ställe.
Hur kontaktar jag er?
Du kan chatta med oss, mejla oss eller ringa till oss. Här ser du våra öppettider. När du mejlar oss svarar vi inom tre arbetsdagar.

Du kan också ställa en fråga till oss - eller till andra unga - på Frågeplanket. 
Hur gammal får jag vara för att kontakta Ditt ECPAT?
Alla som är under 18 år får höra av sig till Ditt Ecpat.

Om du har fått en nude eller film spridd på internet kan vi hjälpa dig om du var under 18 år när bilden togs eller filmen spelades in.
Vad är egentligen Ecpat?
Ecpat är en barnrättsorganisation. Det betyder att vi jobbar för varje barns rättigheter och för att det ska bli bättre för alla barn. Vi på Ecpat jobbar för att barn inte ska utsättas för sexuella övergrepp eller andra sexuella kränkningar. Vi lyssnar på barn, sprider kunskap och försöker påverka politiker och andra som fattar beslut i Sverige att göra det bättre för barn.
Hur kan Ditt ECPAT hjälpa mig att ta ner nudes som sprids? 
1) Om du kontaktar oss för att dina nudes spridits försöker vi hjälpa dig att ta ner dem från nätet. Du kan vara anonym när du kontaktar oss, men ibland kan vi ge dig mer och bättre hjälp om vi vet vem du är.

2) Vi börjar med att undersöka om bilden har spridits och var. Det gör vi för att veta vem vi ska kontakta för att få hjälp att ta ner bilden.

3) Vi kontaktar  polisen och skickar informationen vidare till dem. Om du har berättat för oss vem du är kan vi hjälpa till att anmäla till socialtjänsten och polisen om det behövs. Läs mer om polisens arbete här.

4) Vi har redan kontakt med många sociala medier och plattformar där bilder delas. Därför kan vi kontakta dem direkt och be dem ta bort bilden innan den sprids mer.

5) Vi har också ett verktyg som heter Arachnid, som letar efter olagliga bilder på nätet. Arachnid fortsätter leta efter bilden om en ny kopia skulle dyka upp senare. Om det händer så skickas ett meddelande till plattformen att de borde ta ner den.

6) Om du som kontaktat oss vill det kontaktar vi dig och berättar hur det har gått och vad som har hänt. Du kan också kontakta oss för att få uppdateringar i ditt ärende.

Här finns en bild som visar hur det går till
Om ni tar ner en bild - är den då borta för alltid? 
Vi kan aldrig garantera det, en bild kan laddas upp på nytt på samma plats eller på andra platser. Däremot använder vi verktyg som automatiskt letar efter bilden, vilket ökar möjligheterna att ta ned den om den dyker upp på nytt.
Måste jag berätta vem jag är eller kan jag vara anonym?
Du som kontaktar oss är anonym. Det betyder att vi inte vet vem du är om du inte berättar det. Om det är viktigt för dig att vara anonym så tänk på att mejladressen du använder inte ska avslöja några personuppgifter. För att du ska få den hjälp du har rätt till så kan vi ibland fråga om du vill sluta vara anonym. Det är alltid du själv som bestämmer hur du vill göra.
Kan mina föräldrar se att jag har kontaktat er?
Du kan chatta med oss via mobil, läsplatta eller dator. Om du inte vill att någon ska se att du varit inne på Ditt ECPAT så se till att stänga ner webbsidan och radera sökhistoriken. Det gör du under de tre punkterna längst upp till höger på webbsidan.

Är du orolig över att det ska synas att du ringt oss från din telefon kan du alltid radera samtalet i din samtalslista på din mobil.
Berättar den jag pratar med på Ditt ECPAT för någon annan om det jag sagt?
Alla som arbetar på ECPAT har skrivit under ett sekretessavtal. Det betyder att vi inte berättar för andra utanför ECPAT om det du har kontaktat oss om.

Den enda gången vi berättar vidare det du har berättat för oss är om du har sagt vem du är och om du berättar något som gör att vi blir väldigt oroliga för dig. Då kommer vi att ta kontakt med socialtjänsten och berätta för dem att vi är oroliga. Det kallas en orosanmälan. Det gör vi för att du ska kunna få det stöd du har rätt till som barn i Sverige.
Vad händer om jag behöver akut hjälp och ni har stängt?
Om du befinner dig i en nödsituation eller är med om något som känns akut eller hotfullt ska du alltid kontakta polisen på 112. Om du inte är i fara just nu kan du kontakta polisen på 114 14.

Om du vill prata med Ditt ECPAT utanför våra öppettider kan du alltid mejla oss. Vi svarar inom tre arbetsdagar.
Vad händer om samtalet eller chatten bryts?
Eftersom du är anonym när du chattar med oss kan vi inte kontakta dig om chatten bryts. Det gäller även vid telefonsamtal. Försök då att kontakta oss på nytt så att vi kan fortsätta prata. Vi vill alltid väldigt gärna avsluta samtalet på ett sätt som känns bra för dig.
Måste jag lämna samtycke i webbformuläret?
Information om dig - till exempel vad du heter eller din adress - kallas för personuppgifter. Det finns en lag som heter dataskyddsförordningen/GDPR som säger att organisationer inte får spara eller använda personuppgifter hur som helst.

Du behöver inte berätta vem du är när du hör av dig till Ditt ECPAT, men om du vill säga vem du är så får du. Eftersom vi på ECPAT inte på förhand vet om du som kontaktar oss via webbformuläret kommer att lämna några personuppgifter, behöver vi få ditt samtycke för att behandla eventuella personuppgifter. Du lämnar ditt samtycke när du fyller i formuläret. Att du lämnar samtycke betyder att du säger ja till att vi tar emot dina personuppgifter. Du kan ta tillbaka ditt ja när som helst genom att kontakta oss. Då har vi inte längre rätt att spara dina uppgifter.

Vi sparar bara personuppgifterna så länge vi behöver dem för att kunna hjälpa dig. Därefter kommer de att raderas av oss. Du behöver alltså inte be oss radera dem, det ordnar vi! Du har alltid rätt att få hjälp av oss utan att lämna någon information om dig.
Sparar ECPAT information om mig eller det jag sagt?
Samtal, mejl och chattar till Ditt ECPAT och frågor och kommentarer till Frågeplanket ger ECPAT viktig information om hur barn har det som utsatts för sexuella kränkningar, hot och övergrepp på nätet eller IRL. Därför samlar vi in information om vår kontakt med dig.

Informationen kan handla om vad du kontaktar oss om, hur gammal du är och din könstillhörighet. Det här sparas helt anonymt och kommer aldrig kunna kopplas till dig.

Vi samlar in information för att till exempel kunna berätta för de som tar beslut i Sverige om hur barn har det. Då kan de fatta bättre beslut som rör barn och barns rättigheter. En annan anledning är för att vi på Ditt ECPAT ska kunna ge bättre stöd och information till de som kontaktar oss.

När du chattar med oss på Ditt ECPAT kommer vi fråga dig om vi får dela din chatt med andra barn som en Allemanschatt i Chatt-arkivet. Om du säger ja ändrar vi i chatten så ingenting kan kan kopplas till dig.

Om du skickar in din fråga eller kommenterar på Frågeplanket kan andra läsa den. Vi vet att många barn vill ta del av andra barns tankar, erfarenheter och problem om hur just du gjorde i din situation och därför sprider vi informationen som du delat med oss till andra barn på och utanför nätet.
ECPATECPAT

Ditt ECPAT har tagits fram tillsammans med barn och unga. Vi är en del av ECPAT Sverige – en barnrättsorganisation som arbetar mot sexuell exploatering av barn.

Läs mer på ecpat.se

ArvsfondenTele2