
Lättläst: Vad är olagligt och vad är okej?
Sammanfattning
- Sex är bara okej om alla vill.
- Det är olagligt att ha sex med någon som inte vill.
- Samma regler gäller på nätet och i verkligheten.
- Om någon är under 15 år kan det vara olagligt med sex eller nakenbilder.
- Är du osäker kan du prata med oss på Ditt Ecpat.
Vad menar vi med nakenbilder?
I den här texten betyder bilder både bilder och filmer.
Vad säger lagen om sex?
Sex är bara okej om alla vill.
Ingen får göra sexuella saker med dig om du inte vill.
Det gäller på nätet och i verkligheten.
Du får alltid säga nej.
Du får också ändra dig, även om du först sa ja.
Det är olagligt att ha sex med någon som:
- Inte vill.
- Sover.
- Är full.
- Är drogad.
- Inte förstår vad som händer.
Ingen får hota eller tvinga dig att:
- Göra sexuella saker framför en kamera.
- Skicka nakenbilder.
Det här är inte okej
Vad säger lagen om nakenbilder?
Om något har hänt som kan vara olagligt 