Lättläst: Sugardejting – när någon ger pengar eller saker för dejter eller sex 

Sammanfattning

  • Sugardejting kan vara ett sätt att köpa sex. 
  • Att köpa sex av någon är olagligt. 
  • Att köpa nakenbilder av ett barn är olagligt 
  • Du som fått pengar eller saker har inte gjort något olagligt. 
  • Du kan polisanmäla den som köpt sex av dig. 
  • Prata med en vuxen du litar på eller med Ditt Ecpat. 

Vad är sugardejting? 

Sugardejting betyder att en person ger pengar eller saker till en annan person. 
I utbyte vill personen träffas på dejter. 

Man kan till exempel få: 

  • Pengar 
  • Kläder 
  • Presenter 
  • Alkohol 
  • Vapes 
  • Att någon betalar restaurang eller resor 

Ofta är det en äldre person som ger saker till någon som är yngre. 
Det kan också finnas en förväntan om sex eller andra sexuella handlingar. 

Det är okej att säga nej. 

Vanlig dejting och sugardejting 

Vid vanlig dejting träffas två personer för att de är intresserade av varandra. 

Vid sugardejting får den ena personen ofta pengar eller saker. 
Då är det inte alltid så att båda vill träffas lika mycket. 

Den som betalar kan börja vilja bestämma mer. 

Sugardejting kan vara sexköp 

Om någon ger pengar eller saker i utbyte mot sex är det ett sexköp. 

Du som har fått pengar eller saker har inte gjort något fel. 
Men det är olagligt att betala någon för sex eller andra sexuella tjänster. 

Ingen får pressa dig att ha sex. 
Ingen får pressa dig att skicka nakenbilder. 

Detta är olagligt. 

Prata med en vuxen 

Du har rätt att berätta för en vuxen du litar på. 
Du får berätta, även om någon har sagt att du inte får. 

Du kan prata med: 

  • En förälder. 
  • En lärare. 
  • En tränare. 
  • En kurator på skolan. 

Du kan också prata med Ditt Ecpat. 
Du behöver inte säga vad du heter om du inte vill. 

Polisanmälan 

Om någon har betalat eller pressat dig till sex har du rätt att göra en polisanmälan. 

Du kan ringa 114 14 eller besöka en polisstation. 

En vuxen kan hjälpa dig.