
Lättläst: Sexuella övergrepp i skolan
Sammanfattning
- Det är aldrig ditt fel om någon gör sexuella saker mot dig.
- Ingen får ta på din kropp eller göra något sexuellt mot dig om du inte vill.
- Personal på skolan får aldrig göra sexuella saker med en elev.
- Prata med en vuxen du litar på om något har hänt.
Du har rätt att känna dig trygg i skolan
Ingen får göra sexuella saker med dig om du inte vill.
Om någon gör något mot dig som känns fel är det aldrig ditt fel.
Om något händer ska vuxna på skolan hjälpa dig och stoppa det.
Vad kan sexuella övergrepp vara?
Sexuella övergrepp kan vara:
- Att någon tar på din kropp fast du inte vill.
- Att någon gör något sexuellt mot dig fast du inte vill.
- Att någon visar sexuella bilder eller filmer som du inte vill se.
- Att någon fotar eller filmar dig när du är naken.
Om personal på skolan gör sexuella saker mot dig
Personal på skolan får aldrig göra sexuella saker med en elev.
En person i skolan får till exempel inte:
- Tafsa på dig.
- Säga sexuella saker till dig.
- Föreslå sex.
- Ta bilder eller filmer på dig när du är naken.
Vad kan du göra?
Prata med en vuxen
Du kan prata med en vuxen du litar på. Det kan till exempel vara:
- En förälder.
- En lärare.
- Kuratorn på skolan.
- En tränare du litar på.
Om en vuxen inte lyssnar bra kan du prata med en annan vuxen.
Polisanmälan
Om någon gör sexuella saker mot dig kan det vara ett brott.
- Du kan anmäla till polisen.
- Du behöver inte vara säker på att det är ett brott.
- Ring 114 14 eller gå till en polisstation.
- Om det är akut ska du ringa 112.
En vuxen kan hjälpa dig.
Prata med Ditt Ecpat
Du kan också prata med Ditt Ecpat.
- Du kan chatta, ringa eller mejla.
- Du behöver inte säga vad du heter.
- Hos oss kan du få stöd och råd.