Lättläst: Sexuella bilder som är gjorda med AI
Sammanfattning
- Det blir vanligare med sexuella bilder eller filmer som är gjorda med AI.
- Samma lagar gäller för AI-bilder som för andra sexuella bilder.
- Om en bild visar ett barn kan det vara olagligt att skapa, spara eller sprida den.
- Det är inte okej att skicka sexuella bilder till någon som inte vill ha dem.
- Om någon gör en falsk sexuell bild av dig kan det vara olagligt.
- Om du hittar sexuella bilder på barn kan du tipsa Ecpat.
Sexuella bilder som är gjorda med AI
Sammanfattning
- Det blir vanligare med sexuella bilder eller filmer som är gjorda med AI.
- Samma lagar gäller för AI-bilder som för andra sexuella bilder.
- Om en bild visar ett barn kan det vara olagligt att skapa, spara eller sprida den.
- Det är inte okej att skicka sexuella bilder till någon som inte vill ha dem.
- Om någon gör en falsk sexuell bild av dig kan det vara olagligt.
- Om du hittar sexuella bilder på barn kan du tipsa Ecpat.
Vad menar vi med bilder?
I den här texten använder vi ordet bilder.
När vi skriver bilder menar vi både bilder och filmer.
Vad är AI?
AI är ett datorprogram som kan göra bilder.
Ibland används AI för att göra sexuella bilder.
Bilderna kan se ut som riktiga fotografier.
Är det olagligt?
Samma lagar gäller för AI-bilder som för andra sexuella bilder.
Om en bild visar ett barn kan det vara olagligt att:
- Skapa bilden.
- Spara bilden.
- Sprida bilden.
Det gäller även om bilden är gjord med AI.
Om någon skickar sexuella bilder till dig
Det är inte okej att skicka sexuella bilder till någon som inte vill ha dem.
Det är ett brott.
Du kan:
- Prata med en vuxen du litar på.
- Anmäla till polisen.
- Kontakta Ditt Ecpat.
Vi kan hjälpa dig att anmäla och försöka ta bort bilden.
Om någon gör en sexuell bild av dig
AI kan användas för att göra falska nakenbilder av en person.
Det kan vara olagligt.
Om bilden föreställer dig kan det hjälpa att spara:
- Bilden.
- Information om vem som spridit den.
- Var bilden finns på nätet.
Det gör det lättare att ta bort bilden.
Om du hittar sexuella bilder på barn
Sexuella bilder på barn är inte okej.
Om du hittar sådana bilder kan du tipsa Ecpat Hotline.
Vi kan:
- Granska bilderna.
- Skicka information till polisen.
- Försöka ta bort bilderna från nätet.
Prata med Ditt Ecpat
Har du frågor om nakenbilder eller AI-bilder?
Du kan prata med Ditt Ecpat.
Du kan:
- Chatta.
- Ringa.
- Mejla.
Du behöver inte säga vad du heter om du inte vill.