A person suffering from depression

Lättläst: Sex på nätet – vad gäller? 

Sammanfattning

  • Sex på nätet är vanligt. 
  • Det kan till exempel vara att skicka nakenbilder eller göra sexuella saker samtidigt framför en kamera. 
  • Sex på nätet kan vara ett sätt att lära känna din kropp och dina känslor. 
  • Alla som är med måste vilja. Det kallas samtycke. 
  • Det är viktigt att veta vad lagen säger. 

Sex på nätet 

Du har rätt att lära känna din kropp och dina känslor på ett tryggt och säkert sätt. 

En del personer tycker om att ha sex på nätet. 

När du har sex på nätet kan du själv bestämma: 

  • Vad du vill göra och inte göra. 
  • Var du vill vara. 

Det finns inte heller någon risk för graviditet eller könssjukdomar. 

Sex på nätet kan vara olika saker 

Sex på nätet kan se olika ut. 

Det kan till exempel vara att: 

  • Skicka nakenbilder eller nakenfilmer. 
  • Skicka sexuella meddelanden. 
  • Göra sexuella saker framför en kamera. 

Vad säger lagen? 

Det är lagligt att ha sex eller göra andra sexuella saker på nätet om alla som är med vill. 
Det kallas samtycke. 

Om någon inte vill är det olagligt. 

Det kan till exempel handla om att: 

  • Ha sex med någon som inte vill. 
  • Göra något sexuellt mot någon som inte vill. 
  • Skicka nakenbilder till någon som inte vill ha dem. 
  • Hota eller tvinga dig till sex. 

Om ålder och sex 

Det är oftast inte tillåtet för en person som över 15 år att ha sex med någon som är under 15 år. 
Det gäller både på nätet och utanför nätet. 

Men det kan vara okej om: 

  • Båda är under 15 år. 
  • Båda är nära i ålder. 
  • Båda vill.