
Lättläst: Samtycke och åldersskillnad
Sammanfattning
- Samtycke betyder att alla som är med vill vara med.
- Det är aldrig okej att göra något sexuellt mot någon som inte vill.
- Det är oftast inte tillåtet att ha sex med någon som är under 15 år.
- Om båda är under 15 år, nära i ålder och båda vill, kan det vara tillåtet enligt lagen.
- Du kan prata med Ditt Ecpat om du har frågor.
Vad säger lagen om ålder och sex?
Det är oftast inte tillåtet att ha sex eller göra sexuella saker med någon som är under 15 år.
Men det kan vara tillåtet om:
- Båda är under 15 år.
- Båda är nära i ålder.
- Båda vill.
Lagen finns för att skydda barn och unga.
Vad är samtycke?
Samtycke betyder att alla som är med vill.
Det gäller när man ska ha sex eller göra något annat sexuellt.
Alla måste säga ja eller visa tydligt att de vill.
En person kan först säga ja och sedan säga nej.
Då måste den andra sluta.
Att säga ja till en sak betyder inte ja till allt.
Till exempel att säga ja till en kyss betyder inte ja till mer.
Det är inte okej att:
- Tjata.
- Pressa.
- Hota.
Om det är stor åldersskillnad
Det finns ingen lag som säger exakt hur stor åldersskillnaden får vara.
Men relationen ska kännas bra för alla som är med.
Den som är äldre får inte använda sin makt för att pressa den andra.
Det här kan vara olagligt
Det är olagligt:
- Att ta på någon på ett sexuellt sätt när personen inte vill.
- Att skicka nakenbilder eller nakenfilmer till någon som inte vill ha dem.
- Att sprida nakenbilder eller nakenfilmer som någon skickat till dig utan att personen sagt ja.
- Att göra något sexuellt med någon som är under 15 år. Om det inte är liten åldersskillnad och alla vill.
Prata med Ditt Ecpat
Om du har frågor om samtycke eller åldersskillnad kan du prata med Ditt Ecpat.
Du kan också skriva i Frågeplanket.
Där kan du läsa frågor och svar från andra barn och unga.