Lättläst: Samtycke i en relation 

Sammanfattning

  • Samtycke betyder att alla som är med vill. 
  • Samtycke behövs alltid när man ska ha sex. 
  • Det gäller även om ni är i en relation. 
  • Du kan alltid säga nej eller stoppa sex. 
  • Det är olagligt att ha sex med någon som inte vill. 
  • Du kan prata med Ditt Ecpat om du har frågor eller känner oro. 

Samtycke behövs alltid 

Samtycke betyder att alla som är med vill. 
Även om ni brukar ha sex måste alla vilja varje gång ni har sex. 

Du har rätt att stoppa sex mitt i, även om: 

  • Du först sa ja. 
  • Det var du som började. 

Den andra personen måste då sluta direkt. 

Du behöver inte förklara varför du säger nej. 

Samtycke gäller även bilder och filmer 

Om någon vill ta nakenbilder eller filmer behövs samtycke. 
Alla måste säga ja innan man tar bilden eller filmen.  
Det är även viktigt att invänta ett samtycke från mottagaren innan du skickar. 

Att sprida nakenbilder eller nakenfilmer kan vara olagligt. 

Det är inte okej att tjata eller hota 

Ingen får: 

  • Tjata om sex. 
  • Pressa eller tvinga dig. 
  • Hota dig. 

Det är olagligt. 

Prata med varandra 

När man ska ha sex är det bra att prata om vad som känns okej. 
Alla människor gillar olika saker. 

Du behöver aldrig göra något som inte känns okej.  

Om du säger ja till en sak är det inte samma som att säga ja till allt. 

Om den andra personen verkar osäker eller obekväm ska ni sluta. 
Sex ska kännas bra för alla som är med. 

Prata med Ditt Ecpat 

Du kan prata med oss på Ditt Ecpat om du har frågor om samtycke och sex. 
Du kan också prata med oss om du varit med om något som inte känns bra. 

Du kan: 

  • Chatta. 
  • Ringa. 
  • Mejla. 

Du behöver inte säga vad du heter om du inte vill.