
Om du berättar för oss att du till exempel är utsatt för våld eller sexuella övergrepp kan det göra att vi blir oroliga för dig, för hur du har det och hur du mår. Du har rätt att må bra, vara trygg och få hjälp och stöd om du behöver. För att du ska få det bättre kan vi då vilja höra av oss till socialtjänsten, eller soc som många kallar det. Det kallas för att göra en orosanmälan.
Lättläst: Orosanmälan – så fungerar det
Sammanfattning
- En vuxen kan göra en orosanmälan till socialtjänsten om ett barn inte mår bra eller inte har det tryggt.
- Vi på Ecpat kan göra en orosanmälan om vi blir oroliga för dig.
- Det betyder inte att du har gjort något fel.
- Socialtjänsten ska lyssna på dig och ge dig hjälp eller stöd.
Vad är en orosanmälan?
En orosanmälan betyder att en vuxen berättar för socialtjänsten att de är oroliga för ett barn.
Det kan vara för att barnet inte mår bra eller inte har det tryggt.
Den vuxna berättar om sin oro för att barnet ska kunna få det bättre.
Vem kan göra en orosanmälan?
Många vuxna kan göra en orosanmälan.
Vuxna som arbetar i till exempel skolan eller vården måste ibland göra det.
Om vi på Ecpat blir oroliga för dig
Om du berättar för oss att någon gör dig illa eller gör sexuella saker mot dig kan vi bli oroliga för dig.
Då kan vi vilja göra en orosanmälan.
Om vi gör en orosanmälan berättar vi det för dig.
Vi kan inte göra en orosanmälan om du inte har sagt vad du heter.
Du bestämmer själv om du vill säga vad du heter eller inte.
Vad händer sedan?
När socialtjänsten får en orosanmälan försöker de förstå hur du har det.
De vill hjälpa dig om du inte har det bra.
De ska lyssna på dig.
Sedan bestämmer de vilket stöd som du kan få.
Vanliga frågor om socialtjänsten
Här är några vanliga frågor om socialtjänsten och orosanmälan.