
Lättläst: Om personal på ett boende gör sexuella saker mot dig
Sammanfattning
- Personal på ett boende får aldrig göra sexuella saker med barn eller unga som bor där.
- Det gäller även om du är 15 år eller äldre.
- Personal får inte be om nakenbilder eller nakenfilmer, eller prata sexuellt med dig.
- Det är aldrig ditt fel. Det är den vuxna som gör fel.
- Du kan få hjälp och stöd.
Vad gäller på ett boende?
Personal på ett boende har ansvar för dig.
De ska se till att du är trygg.
Personal får aldrig göra sexuella saker med någon som bor på boendet.
Det gäller även om du:
- Är 15 år eller äldre.
- Har sagt ja.
Det är alltid den vuxna som gör fel.
Det här får personal inte göra
Personal på boendet får inte:
- Prata sexuellt med dig.
- Ta på dig på ett sexuellt sätt.
- Be om nakenbilder eller nakenfilmer.
- Fota eller filma när du är naken.
- Erbjuda saker eller tjänster för sex eller nakenbilder eller nakenfilmer.
- Pressa eller hota dig att göra något sexuellt.
Om något känns fel
Personal ska hjälpa dig och se till att du är trygg.
Om någon gör något som känns obehagligt eller skrämmande ska du berätta det för någon.
Du kan prata med:
- Chefen på boendet.
- En annan vuxen på boendet som du litar på.
Många som varit med om sexuella kränkningar eller övergrepp mår dåligt.
En del känner skuld och skam.
Men det är inte ditt fel.
Socialtjänsten kan hjälpa
Socialtjänsten finns i alla kommuner.
De kan hjälpa barn och unga som behöver stöd.
Du kan ringa till din kommun och säga att du vill prata med socialtjänsten.
Polisanmälan
Om personal har gjort sexuella saker mot dig är det ett brott.
Du har rätt att anmäla det till polisen.
Du kan:
- Ringa 114 14.
- Gå till en polisstation.
- Om det är akut ska du ringa 112.
En vuxen kan hjälpa dig att prata med polisen.
Prata med Ditt Ecpat
Du kan också prata med Ditt Ecpat.
Vi kan hjälpa dig och ge råd och stöd.
Du kan:
- Ringa oss.
- Chatta med oss.
- Maila till oss.
Du behöver inte säga vad du heter om du inte vill.