Lättläst: Om någon i din familj gör sexuella saker mot dig

Sammanfattning

  • Det är aldrig ditt fel om någon gör sexuella saker mot dig. 
  • Det kan kännas extra svårt när personen är någon i familjen eller släkten. 
  • Du kan ha många olika känslor. Det är vanligt och det är okej. 
  • Du har alltid rätt att berätta för någon. 
  • Du har rätt att få stöd och hjälp. 

Det är aldrig ditt fel 

Ibland är det någon i familjen eller släkten som gör sexuella saker mot ett barn. 

Det kan till exempel vara: 

  • En förälder. 
  • Ett syskon. 
  • En mor- eller farförälder. 
  • En annan släkting. 

Det är alltid den andra som gör fel. 
Det är aldrig ditt fel. 

Det är vanligt att känna många saker 

Efter att någon har gjort sexuella saker mot dig kan du känna olika saker, till exempel: 

  • Oro. 
  • Skam. 
  • Ilska. 
  • Nästan ingenting alls. 

Du kan också ha blandade känslor för personen. 
Du kan till exempel vara arg men ändå tycka om personen. 

Alla reagerar olika. Alla känslor är okej. 

Du får alltid berätta 

Personen som har gjort något mot dig kan säga att du inte får berätta. 
Den kan säga att det är en hemlighet eller att något dåligt kommer hända om du berättar. 

Men du får alltid berätta. 
Du har rätt att berätta för en vuxen som du litar på. 

Du kan till exempel prata med: 

  • En förälder. 
  • En lärare. 
  • En kurator. 
  • En tränare. 
  • En annan vuxen du litar på. 

Många mår bättre efter att de har berättat. 

Polisanmälan 

Du har rätt att anmäla till polisen om någon har gjort sexuella saker mot dig. 
Du kan ringa 114 14 eller gå till en polisstation. 

En vuxen kan hjälpa dig. 

Socialtjänsten kan hjälpa 

Socialtjänsten finns i alla kommuner. 
De hjälper barn och unga som behöver stöd. 

Du kan ringa till din kommun och säga att du vill prata med socialtjänsten. 

Prata med Ditt Ecpat 

Du kan också prata med Ditt Ecpat. 
Vi lyssnar på dig och kan ge stöd och råd. 

Du kan: 

  • Chatta. 
  • Ringa. 
  • Mejla. 

Du behöver inte säga vad du heter om du inte vill.