Lättläst: Om en vuxen gör sexuella saker mot dig 

Sammanfattning

  • Personal i skolan eller tränare får aldrig göra sexuella saker mot dig. 
  • Det är aldrig ditt fel. Det är den vuxna som gör fel. 
  • Det gäller även om du är 15 år eller äldre. 
  • Du har rätt att berätta och få hjälp. 

När en vuxen i skolan bestämmer saker som är viktiga för dig 

En del vuxna i skolan bestämmer saker som är viktiga för dig. 
Till exempel en lärare som bestämmer dina betyg. 

En tränare kan också bestämma viktiga saker ibland. 
Till exempel om du får spela en match eller inte. 

Den vuxna får aldrig använda sin makt för att få sex, nakenbilder eller nakenfilmer av dig. 

Det här är inte okej 

Vuxna i skolan eller tränare får inte: 

  • Prata sexuellt med dig. 
  • Be om nakenbilder eller nakenfilmer. 
  • Fota eller filma dig naken. 
  • Ta på dig på ett sexuellt sätt. 
  • Pressa dig att göra något sexuellt. 
  • Lova saker, till exempel bättre betyg eller mer speltid, i utbyte mot sex. 

Det är inte okej. 
Det kan vara olagligt. 

Vad kan du göra? 

Prata med en vuxen 

Du har rätt att berätta för en vuxen du litar på. 
Du får berätta även om någon har sagt att du inte får. 

Du kan till exempel berätta för: 

  • En förälder. 
  • En lärare. 
  • Kuratorn på skolan. 
  • En annan tränare du litar på. 

En kompis kan vara med när du berättar. 

Polisanmälan 

Om någon gör sexuella saker mot dig kan det vara ett brott. 

  • Du kan anmäla till polisen. 
  • Du behöver inte vara säker på att det är ett brott. 
  • Ring 114 14 eller gå till en polisstation. 
  • Om det är akut ska du ringa 112. 

En vuxen kan hjälpa dig. 

Prata med Ditt Ecpat 

Du kan också prata med Ditt Ecpat. 

  • Du kan chatta, ringa eller mejla. 
  • Du behöver inte säga vad du heter. 
  • Hos oss kan du få stöd och råd om vad du kan göra.