
Lättläst: Om du hittar sexuella bilder eller filmer på barn
Sammanfattning
- Sexuella bilder eller filmer på barn är inte okej.
- Spara inte bilderna eller filmerna och skicka dem inte vidare.
- Spara i stället länken till sidan eller användarnamnet där bilderna eller filmerna finns.
- Berätta för en vuxen du litar på eller kontakta Ditt Ecpat.
- Du kan också anmäla till polisen.
Om du hittar sådana bilder eller filmer
Ibland finns sexuella bilder eller filmer på barn på nätet.
Det är inte okej.
Det kan vara olagligt att ta, spara eller sprida sådana bilder eller filmer.
Det gäller även om bilderna eller filmerna är tecknade eller gjorda med AI.
Om du hittar sådana bilder eller filmer:
- Spara dem inte.
- Skicka dem inte vidare.
- Spara i stället länken eller användarnamnet till sidan där bilderna eller filmerna finns.
Be en vuxen du litar på om hjälp.
Om någon skickar sådana bilder eller filmer till dig
Det är inte okej att skicka sexuella bilder eller filmer till någon som inte vill ha dem.
Det kan vara olagligt.
Om någon skickar sådana bilder eller filmer till dig:
- Skicka dem inte vidare.
- Spara information om vem som skickade dem, till exempel användarnamn.
Prata med en vuxen eller få hjälp
Du kan berätta för en vuxen du litar på.
Du kan också prata med Ditt Ecpat:
- Du kan ringa eller chatta med oss.
- Du behöver inte säga vad du heter om du inte vill.
Du kan också anmäla bilderna eller filmerna till polisen.
- Du kan ringa 114 14.
- Eller gå till en polisstation.
En vuxen kan hjälpa dig.