Det är aldrig OK att dela privata, pinsamma eller utlämnande bilder och filmer på personer utan att först få deras samtycke. Samtycke betyder att du har frågat innan om det är ok att dela en nakenbild.

Lättläst: Om du har skickat vidare en nakenbild 

Sammanfattning

  • Du får inte skicka vidare nakenbilder eller andra privata bilder. 
  • Det gäller också bilder du fått utan att vilja ha dem. 
  • Berätta för en trygg vuxen. 
  • Försök stoppa att bilden skickas vidare. 
  • Du kan få hjälp. 

Vad menar vi med bilder? 

I den här texten betyder bilder både bilder och filmer. 

Du får inte skicka vidare 

Du får inte skicka vidare nakenbilder eller andra bilder som ska vara privata. 

Det kan vara olagligt. 

Det gäller även om någon har skickat bilden till dig först. 

Berätta för en vuxen 

Berätta för en vuxen du litar på. 

Det kan vara: 

  • En förälder. 
  • En vuxen i skolan. 
  • En annan trygg vuxen. 

En vuxen kan hjälpa dig. 

Berätta för personen 

Om du kan, berätta för personen på bilden. 

Du kan: 

  • Säga vad som hänt. 
  • Säga förlåt. 
  • Säga att du vill hjälpa till att stoppa att bilden skickas vidare. 

Om någon fått bilden 

Om du vet vem som fått bilden, kan du säga till den personen: 

  • Skicka inte vidare bilden. 
  • Ta bort bilden. 

Prata med Ditt Ecpat 

På Ditt Ecpat finns vuxna som lyssnar och försöker hjälpa. 

Du kan: 

  • Ringa. 
  • Chatta. 
  • Mejla. 

Du behöver inte säga vad du heter om du inte vill.