
Det är aldrig OK att skriva sexuella meddelanden till andra utan att först ta reda på om de vill det. Vuxna får aldrig skriva sådant till barn och unga. Det kan vara ett brott. Även om du först har gått med på något eller fått något har du alltid rätt att ändra dig. Att du har sagt att du ska göra något eller att du har gått med på något en gång, betyder inte att du måste göra det.
Lättläst: Någon skriver sexuella meddelanden till mig
Sammanfattning
- Det är inte okej att skriva sexuella meddelanden till dig om du inte vill.
- Vuxna får inte skriva sexuella meddelanden till barn.
- Du behöver inte svara.
- Berätta för en vuxen.
- Du kan få hjälp av polisen eller Ditt Ecpat.
Det här är inte okej
Det är inte okej att någon skriver sexuella meddelanden till dig om du inte vill.
Vuxna får inte skriva så till barn.
Det kan vara olagligt.
Du behöver inte svara
Du behöver inte svara på meddelanden, vad personen än skriver.
Du bestämmer själv.
Berätta för en vuxen
Om någon skriver sexuella meddelanden till dig, berätta för en vuxen.
Det kan vara:
- En förälder.
- En vuxen i skolan.
- En tränare.
- Någon annan vuxen du litar på.
Du får alltid berätta, även om någon sagt att du inte får.
Det här bör du göra
Ta gärna en skärmdump på meddelandena.
Du kan också spara:
- Mejl.
- Chattar.
- Namn eller användarnamn.
Skicka inga fler meddelanden.
Skicka inga bilder eller filmer.
Betala inga pengar.
Du kan prata med polisen
Du kan prata med polisen om du vill ha hjälp.
Du kan:
- Ringa 114 14.
- Eller gå till en polisstation.
En vuxen kan hjälpa dig.
Du kan få mer hjälp
Du kan läsa mer i Plattformsguiden.
I Plattformsguiden finns hjälp om du vill blockera någon eller anmäla ett konto.
Du kan också prata med Ditt Ecpat.
Du kan:
- Ringa.
- Chatta.
- Mejla.
Du får vara anonym om du vill.
Gå till Plattformsguiden.