Lättläst: Någon skickar nakenbilder till mig 

Sammanfattning

  • Det är inte okej att skicka nakenbilder till dig om du inte vill ha dem. 
  • Vuxna får inte skicka nakenbilder till barn. 
  • Du behöver inte svara. 
  • Berätta för en vuxen. 
  • Du kan få hjälp av polisen eller Ditt Ecpat. 

Vad menar vi med bilder? 

I den här texten betyder bilder både bilder och filmer. 

Det här är inte okej 

Det är inte okej att någon skickar nakenbilder till dig om du inte vill ha dem. 

Vuxna får inte skicka nakenbilder till barn. 
Barn får inte skicka nakenbilder till andra barn om de inte vill ta emot dem. 
Det är olagligt. 

Det här är olagligt 

  • Att någon hotar dig för att du ska skicka nakenbilder. 
  • Att någon tjatar på dig för att du ska skicka nakenbilder. 
  • Att skicka vidare någon annans nakenbilder. 

Berätta för en vuxen 

Om någon skickar nakenbilder till dig, berätta för en vuxen. 

Det kan vara: 

  • En förälder. 
  • En vuxen i skolan. 
  • En tränare. 
  • Någon annan vuxen du litar på. 

Du får alltid berätta. 
Det gäller även om någon sagt att du inte får. 

Spara det som hänt 

Ta gärna en skärmdump och visa för en vuxen. 

Du kan också spara: 

  • Chattar. 
  • Mejl. 
  • Namn på personen eller kontot. 

Skicka inga fler meddelanden. 
Skicka inga bilder eller filmer. 
Betala inga pengar. 

Du kan prata med polisen 

Om du vill ha hjälp kan du prata med polisen. 

Du kan: 

  • Ringa 114 14. 
  • Gå till en polisstation. 

En vuxen kan hjälpa dig. 

Du kan få mer hjälp 

Du kan läsa mer i Plattformsguiden. 
Där finns hjälp om du vill blockera någon eller anmäla ett konto. 

Du kan också prata med Ditt Ecpat. 

Du får hjälp med att ta bort konton som skickar dessa bilder. 

Du kan: 

  • Ringa. 
  • Chatta. 
  • Mejla. 

Du får vara anonym om du vill.