Det är alltid du som bestämmer över din kropp och om eller när andra får ta på den. Du har rätt att få slippa att andra tar i dig när du inte vill det. Att ta på någon på ett sätt som de inte vill eller tycker om är alltid fel och kan vara ett brott. Du ska alltid ta din upplevelse på allvar, det är lätt att tänka att en överdriver eller att det kanske inte var så farligt men oavsett vad som hänt är det hur du känner som är det viktiga.

Lättläst: Någon har tagit på mig på ett sätt som inte känns bra 

Sammanfattning

  • Du bestämmer över din kropp. 
  • Ingen får ta på dig om du inte vill. 
  • Om något känns fel eller obehagligt, är det bra att berätta för en vuxen. 
  • Det som hänt kan vara ett brott. Polisen kan hjälpa dig. 
  • Du kan få hjälp av Ditt Ecpat. 

Du bestämmer över din kropp 

Det är du som bestämmer över din kropp. 
Ingen får ta på dig om du inte vill. 

Det gäller alltid. 

Om någon tar på dig på ett sätt som inte känns bra, är det inte okej. 

Kroppen kan känna olika saker 

När något sånt händer kan du känna olika saker. 

Du kanske: 

  • Blir rädd. 
  • Får panik. 
  • Inte kan säga något. 
  • Inte kan göra något motstånd. 

Alla sätt att känna är okej. 
Det är inte ditt fel. 

Det kan kännas jobbigt efteråt 

Det kan kännas obehagligt efteråt. 

Ibland kommer känslorna direkt. 

Ibland kommer de senare. 
Det är också vanligt. 

Berätta för en vuxen 

Berätta för en vuxen som känns trygg. 

Det kan vara: 

  • En förälder. 
  • En vuxen i skolan. 
  • En tränare 
  • Någon annan vuxen du litar på. 

Du får alltid berätta, även om någon sagt att du inte får. 

Du kan också prata med Ditt Ecpat 

Du kan prata med Ditt Ecpat om du vill ha råd eller stöd. 

Du kan: 

  • Ringa. 
  • Chatta. 
  • Mejla. 

Du behöver inte säga vad du heter om du inte vill. 

Du kan prata med polisen 

Du behöver inte vara säker på att det som hänt är ett brott. 
Du kan ändå prata med polisen. 

Du kan: 

  • Ringa 114 14. 
  • Eller gå till en polisstation. 

Om det händer något just nu, ring 112. 

En vuxen kan hjälpa dig. 

Socialtjänsten kan hjälpa 

Socialtjänsten finns i alla kommuner. 
De kan hjälpa barn och unga som behöver stöd. 

Du kan ringa till din kommun och säga att du vill prata med socialtjänsten.