
Lättläst: Någon har lagt ut nakenbilder eller filmer på mig på ett expose-konto
Sammanfattning
- Det är inte okej att någon lägger ut bilder eller filmer på dig utan att du vill.
- Det är olagligt.
- Ta skärmdumpar.
- Berätta för en vuxen.
- Du kan också få hjälp av Ditt Ecpat eller polisen.
Vad är ett expose-konto?
Ett expose-konto är ett konto där någon lägger ut bilder eller filmer på andra personer.
Syftet är att göra personen ledsen eller skämma ut den.
Kontot kan finnas på appar som Snapchat, TikTok eller Instagram.
Om det har hänt dig
Det kan kännas jobbigt, pinsamt eller läskigt.
Du kan också känna dig arg eller ledsen.
Det är vanligt att känna så.
Det är inte ditt fel.
Det är den som lagt ut bilden eller filmen som gjort fel.
Gör så här
Om någon lagt ut något om dig utan att du vill:
- Ta skärmdumpar eller bilder på kontot och inläggen.
- Skriv ner vad kontot heter.
- Anmäl kontot till plattformen
- Anmäl inlägget/händelsen till plattformen.
Skriv inte till kontot.
Berätta för en vuxen
Du kan berätta för en vuxen och få hjälp.
Till exempel:
- En förälder.
- En vuxen i skolan.
- En annan vuxen du litar på.
Om en vuxen inte hjälper, försök prata med någon annan.
Anmäl
Du kan anmäla kontot i appen så att det tas bort.
Det kan vara olagligt att lägga ut bilder, filmer eller rykten om dig.
Du kan anmäla till polisen:
- Ring 114 14.
- Eller besök en polisstation.
En vuxen kan hjälpa dig.
Prata med Ditt Ecpat
Du kan också prata med Ditt Ecpat.
Vi kan lyssna och hjälpa dig.
Du kan:
- Chatta med oss.
- Ringa till oss.
Du behöver inte säga vad du heter om du inte vill.