Lättläst: Någon har fotat eller filmat mig när jag hade sex – fast jag inte ville 

Sammanfattning

  • Ingen får fota eller filma dig när du har sex om du inte har sagt ja. 
  • Det kan vara ett brott. 
  • Det är aldrig ditt fel. 
  • Du har rätt till hjälp och stöd. 
  • Du kan prata med en vuxen eller med Ditt Ecpat. 

Smygfilma eller smygfota 

Smygfilma betyder att någon filmar dig utan att du vet om det. Det är inte okej. Det kan vara ett brott. 

Det gäller också om: 

  • någon filmar dig på nätet 
  • någon tar bilder av skärmen 
  • någon sparar nakenbilder eller filmer på dig 

Om bilder eller filmer sprids 

Ingen får skicka eller visa nakenbilder eller filmer på dig utan att du har gått med på det. Det är aldrig ditt fel om någon sprider nakenbilder eller filmer på dig. 

Du kan kontakta Ditt Ecpat. Vi kan hjälpa dig att försöka stoppa spridningen. 

Om någon skickar en bild eller film till dig 

Om du får en bild eller film där någon annan har blivit filmad: 

  • spara inte nakenbilden eller filmen 
  • skicka den inte vidare 
  • prata med en vuxen 

Det kan vara förbjudet att skicka sådana bilder. 

Du har rätt till hjälp 

Om någon har filmat eller fotat dig fast du inte ville: 

  • Prata med en vuxen du litar på, till exempel en förälder, lärare eller kurator. 
  • Prata med Ditt Ecpat. 

Kontakta polisen 

Om någon har filmat eller fotat dig när du är naken eller har sex utan att du sagt ja kan du kontakta polisen. 

  • ring 114 14 
  • vid fara, ring 112 

Du behöver inte veta om det är ett brott. Du får ringa ändå. 

Kom ihåg 

  • Det är aldrig ditt fel. 
  • Du har rätt att säga nej. 
  • Du har rätt till hjälp. 
  • Du är inte ensam.