
När en vän berättar om sexuella övergrepp eller nudes som spridits så kan det kännas viktigt att försöka hjälpa till. Men det kan vara svårt att veta hur du kan hjälpa till och om det är OK att berätta vidare sånt som någon berättat i förtroende.
Lättläst: Jag vill hjälpa en kompis som varit med om något
Sammanfattning
- Försök få din kompis att berätta för en vuxen.
- Ibland behöver du själv berätta för en vuxen.
- Det kan vara viktigt även om din kompis inte vill.
- Om det som hänt kan vara ett brott, kan ni få hjälp av polisen.
- Ditt Ecpat kan hjälpa.
Berätta för en vuxen
När en kompis berättar något svårt kan det kännas jobbigt.
Du behöver inte lösa allt själv.
Det viktigaste är att en vuxen får veta.
Ni kan prata med:
- En förälder.
- En vuxen i skolan.
- Någon annan vuxen som känns trygg.
Du kan hjälpa din kompis att berätta.
Man får alltid berätta, även om någon sagt att man inte får.
Ibland behöver du berätta själv
Ibland vill eller orkar din kompis inte berätta.
Då kan du behöva berätta för en vuxen själv.
Det kan vara viktigt även om din kompis inte vill.
Det betyder inte att du gör fel.
Det betyder att du försöker hjälpa.
Om något som hänt kan vara ett brott
Det kan till exempel vara:
- Någon har spridit bilder eller filmer på din kompis.
- Någon har gjort sexuella saker mot din kompis när din kompis inte vill.
- Någon har gjort något annat som kan vara ett brott.
Spara sådant som visar vad som hänt.
Det kan vara:
- Skärmdumpar.
- Chattar.
- Meddelanden.
- Namn eller namn på kontot.
Kontakta polisen
Om det som hänt kan vara ett brott, kan ni anmäla till polisen.
Ni kan:
- Ringa 114 14.
- Eller gå till en polisstation.
En vuxen kan hjälpa till.
Mer hjälp
Vi på Ditt Ecpat kan hjälpa er.
Ni kan:
- Ringa.
- Chatta.
- Mejla.
Ni kan också läsa mer i Plattformsguiden.
Där finns hjälp om hur du kan få bort bilder, blockera någon eller anmäla ett konto.