
Lättläst: Jag har sålt nakenbilder och är orolig att de ska spridas
Sammanfattning
- Det är inte olagligt att sälja nakenbilder.
- Det är olagligt att köpa nakenbilder av någon som är under 18 år.
- Det är olagligt att sprida nakenbilder utan att du vill.
- Ditt Ecpat kan hjälpa dig att ta bort bilder eller filmer som sprids.
- Du får alltid prata med en vuxen eller med Ditt Ecpat.
Vad menar vi med bilder?
I den här texten använder vi ordet bilder.
När vi skriver bilder menar vi både bilder och filmer.
Vad säger lagen?
Att sälja nakenbilder är inte olagligt.
Om du är under 18 år är det olagligt att köpa nakenbilder av dig, även om bilderna inte sprids vidare.
Om någon sprider dina nakenbilder utan att du vill är det olagligt.
Det spelar ingen roll om personen har betalat eller inte.
Om du är orolig
Det är vanligt att vara orolig för att bilderna ska spridas.
Personen som köpt bilderna kan också hota dig.
Det är inte ditt fel.
Om dina bilder har spridits, eller om du är orolig för att det ska hända, kan Ditt Ecpat hjälpa dig.
Vi kan hjälpa dig med att få bort bilderna från internet.
Prata med en vuxen
Du får alltid berätta för en vuxen, även om någon sagt att du inte får.
Du kan till exempel prata med:
- En förälder.
- En vuxen i skolan.
- En tränare du känner dig trygg med.
Anmäl till polisen
Om någon sprider dina nakenbilder gör den personen något olagligt.
Det spelar ingen roll om personen har betalat eller inte.
Det är inte brottsligt att ta emot pengar.
Du kan anmäla till polisen:
- Ring 114 14.
- Eller besök en polisstation.
En vuxen kan hjälpa dig.
Prata med Ditt Ecpat
Om det känns svårt att prata med en vuxen kan du prata med Ditt Ecpat.
Du kan:
- Chatta.
- Ringa.
- Mejla.
Du behöver inte säga vad du heter om du inte vill.