
Lättläst: Jag har hittat ett expose-konto
Sammanfattning
- Sprid inte bilder eller filmer från expose-konton.
- Det kan vara olagligt att dela vidare.
- Personen på bilden eller filmen kan må väldigt dåligt.
- Anmäl kontot så att det tas bort.
- Prata med en vuxen eller med Ditt Ecpat.
Vad är ett expose-konto?
Ett expose-konto är ett konto där någon lägger ut bilder eller filmer på andra personer.
Syftet är att göra personen ledsen eller skämma ut den.
Det kan också stå saker som:
- Namn.
- Skola.
- Ålder.
Personen på bilden eller filmen kan må väldigt dåligt.
Sprid inte vidare
Det viktigaste du kan göra är att inte sprida vidare.
Det hjälper personen på bilden eller filmen.
- Skicka inte vidare.
- Dela inte.
- Visa inte för andra.
När fler delar bilden eller filmen mår den som är med sämre.
Det kan också vara olagligt att sprida vidare.
Anmäl kontot
Du kan anmäla kontot i appen eller på sidan där du hittade det.
Då kan kontot stängas ner.
(Hänvisa till Plattformsguiden)
Prata med en vuxen
Om du hittar ett expose-konto kan du prata med en vuxen, till exempel:
- En förälder.
- En tränare.
- En vuxen i skolan.
Om en vuxen inte hjälper, försök prata med e annan vuxen.
Prata med Ditt Ecpat
Du kan också prata med Ditt Ecpat.
Vi kan lyssna och hjälpa dig att anmäla kontot.
Du kan:
- Chatta.
- Ringa.
- Mejla.
Du behöver inte säga vad du heter om du inte vill.