
Lättläst: Jag blir utsatt för grooming
Sammanfattning
- Grooming är när någon vill göra något sexuellt med ett barn.
- Det kan börja med snälla ord eller med hot.
- Det är aldrig ditt fel.
- Prata med en vuxen du litar på.
- Du kan få hjälp av Ditt Ecpat.
Vad är grooming?
Grooming är när någon kontaktar ett barn för att göra något sexuellt.
Det kan vara en vuxen.
Det kan också vara ett äldre barn.
Personen kan vilja:
- Få nakenbilder av dig.
- Få dig att skicka filmer där du är naken.
- Få dig att göra något sexuellt framför kameran.
- Träffa dig för att göra något sexuellt.
Det är inte okej.
Så kan det börja
Ibland börjar det lugnt.
Personen kan:
- Vara snäll.
- Säga många snälla saker.
- Säga att ni har en hemlighet.
- Låtsas vara lika gammal som du.
Efter ett tag kan personen:
- Be om nakenbilder.
- Vilja att ni ska träffas.
- Säga att du inte får berätta för någon.
Ibland används hot
Personen kan:
- Hota dig.
- Säga att något hemskt ska hända.
- Hota att skada dig, ditt husdjur eller din familj.
Om du har skickat en bild kan personen hota att sprida den om du inte skickar fler bilder. Det kallas att pressa eller utpressa.
Vad säger lagen?
Det är olagligt att:
- Kontakta barn under 15 år för att träffas och göra något sexuellt.
- Planera ett sexuellt möte på nätet med ett barn under 15 år.
- Hota någon för att få nakenbilder.
- Erbjuda pengar eller saker för nakenbilder eller sex.
Vad kan du göra?
Prata med en vuxen
- Berätta för en vuxen du litar på.
- Det kan vara en förälder, lärare, tränare eller skolkurator.
- Du får berätta även om någon har sagt att du inte får.
Om en vuxen inte lyssnade bra kan du prata med en annan vuxen.
Polisanmälan
- Du kan anmäla till polisen.
- Du behöver inte vara säker på att det är ett brott.
- En vuxen kan hjälpa dig.
Du kan ringa 114 14.
Om det är akut ska du ringa 112.
Prata med Ditt Ecpat
Du kan chatta, ringa eller maila oss.
Du behöver inte säga vad du heter.
Vi lyssnar på dig och hjälper dig.