Lättläst: Jag är orolig att jag har gjort något sexuellt som inte var okej 

Sammanfattning

  • Det är inte okej att göra sexuella saker mot någon som inte vill. 
  • Det gäller både på nätet och i verkligheten. 
  • Den andra personen kan säga nej när som helst. 
  • Om du är orolig för något som har hänt kan du få hjälp. 
  • Du kan prata med en vuxen du litar på eller med Ditt Ecpat. 

Alla måste vilja 

När något är sexuellt måste alla vilja vara med. 

Det gäller: 

  • På och utanför nätet. 
  • När man skickar nakenbilder eller nakenfilmer. 

En person kan ändra sig när som helst. 
Om någon säger nej måste du alltid sluta. 

Du får aldrig: 

  • Pressa. 
  • Hota. 
  • Tjata. 

Om du är orolig 

Ibland kan unga göra saker mot andra som inte är okej. 

Det kan till exempel vara att: 

  • Skicka nakenbilder till någon som inte vill ha dem. 
  • Sprida någon annans nakenbilder. 
  • Tjata eller hota någon att göra något sexuellt. 
  • Tvinga eller hota någon att skicka nakenbilder. 

Om du är orolig för något som har hänt kan du prata med någon. 
Du har rätt att få stöd och hjälp. 

Vad säger lagen? 

Det är inte okej att göra sexuella saker mot någon som inte vill. 
Det gäller oavsett hur gammal du är. 

Om du är 15 år eller äldre kan du dömas för brott. 
Det kallas att vara straffmyndig. 

Om du är under 15 år kan du inte dömas i domstol. 
Men det kan ändå bli en utredning. 
Då kan socialtjänsten börja hjälpa till. 

Du kan få hjälp 

Om du är orolig för att du gjort något mot någon annan kan du prata med en vuxen du litar på. 

Det kan till exempel vara: 

  • En förälder. 
  • En lärare. 
  • En kurator. 
  • En annan trygg vuxen. 

Du kan också prata med Ditt Ecpat. 
Vi kan lyssna och hjälpa dig att förstå vad som hänt. 

Du behöver inte säga vad du heter om du inte vill. 

Här kan du få stöd 

  • Socialtjänsten i din kommun. 
  • Polisen på telefon 114 14. 
  • Ditt Ecpat.