Lättläst: Hotar någon att sprida dina nakenbilder? 

Sammanfattning

  • Ibland lurar någon unga att skicka nakenbilder. 
  • Sedan hotar personen att sprida bilden och kräver pengar. 
  • Du har inte gjort något fel. Det är personen som hotar dig som gör fel. 
  • Betala inte pengar och skicka inte fler bilder. 
  • Spara bevis och prata med en vuxen. 
  • Du kan också få hjälp av polisen eller Ditt Ecpat. 

Vad menar vi med bilder? 

I den här texten använder vi ordet bilder. 
När vi skriver bilder menar vi både bilder och filmer. 

Ibland lurar någon dig 

Ibland kan en person kontakta dig på till exempel Snapchat eller Instagram. 
Den kan be dig skicka en nakenbild. 

När du har skickat bilden kan personen börja hota dig. 
Till exempel genom att säga att bilden ska spridas. 

Personen kan också kräva pengar. 
Det kallas utpressning. 

Du har inte gjort något fel. 
Det är personen som hotar dig som gör fel. 

Om någon hotar dig 

Om någon hotar att sprida dina nakenbilder ska du: 

  • Inte betala pengar. 
  • Inte skicka fler bilder. 

Hoten kan fortsätta även om du betalar och gör som personen säger. 

Spara bevis 

Det är bra att spara sådant som visar vad som har hänt. 

Du kan till exempel spara: 

  • Skärmdumpar på chattar och meddelanden. 
  • Personens användarnamn. 
  • Vilken app eller sida personen skrev på. 

Det kan hjälpa polisen. 

Blockera personen 

Du kan blockera personen som hotar dig. 
Det kan göra att personen inte kan skriva till dig mer. 
Anmäl kontot till plattformen. 

Prata med en vuxen 

Du får alltid berätta för en vuxen. 
Även om personen som hotar dig säger att du inte får. 

Du kan till exempel prata med: 

  • En vuxen i skolan. 
  • En förälder. 
  • En annan vuxen du litar på. 

Anmäl till polisen 

Om någon lurar dig att skicka nakenbilder eller hotar dig, kan du anmäla till polisen: 

  • Ring 114 14 eller gå till en polisstation. 
  • Om det händer just nu kan du ringa 112. 

En vuxen kan hjälpa dig. 

Du kan också prata med Ditt Ecpat 

Du kan prata med Ditt Ecpat om du vill. 
Vi kan lyssna och ge råd. 

Du kan: 

  • Chatta. 
  • Ringa. 
  • Mejla. 

Du behöver inte säga vad du heter om du inte vill.