Lättläst: Har någon gjort en nakenbild av dig med AI? 

Sammanfattning

Sammanfattning 

  • Att göra nakenbilder av någon med AI är ofta olagligt. 
  • Det är inte ditt fel. Du kan få hjälp. 
  • Du kan anmäla till polisen. 
  • Prata med en vuxen du litar på eller med Ditt Ecpat. 

Vad är AI-genererade nakenbilder? 

AI är ett datorprogram som kan göra eller ändra bilder. 

En AI-genererad nakenbild är en bild som programmet  har ändrat så att det ser ut som att du är naken. 

Bilden är inte riktig, men den kan ändå kännas väldigt jobbig. 

Det här kan hända 

  • Någon hotar att sprida bilden. 
  • Bilden har redan spridits. 
  • Någon vill att du skickar en riktig nakenbild. 
  • Någon kräver pengar av dig. 

Vad säger lagen? 

Att göra nakenbilder av någon annan med AI är ofta olagligt. 

Det är olagligt att: 

  • Sprida bilden. 
  • Skicka bilden till någon som inte vill ha den. 
  • Hota med att sprida bilden. 
  • Använda bilden för att tvinga någon till något. 
  • Skapa eller spara en nakenbild som visar ett barn. Detta gäller enbart om barnet inte genomgått puberteten.  

Vad kan jag göra om det händer mig? 

Få stöd 

  • Du har rätt till stöd och hjälp. 
  • Berätta för en vuxen du litar på. 
  • Du kan polisanmäla, även om du inte är säker på om det är olagligt. 

Du får berätta även om någon har sagt att du inte får. 

Spara bevis 

Du eller en vuxen kan spara: 

  • Användarnamn. 
  • Meddelanden eller chattar. 
  • Skärmdumpar. 

Radera inte något innan du har pratat med en vuxen. 

Om det har hänt på nätet 

Du kan: 

  • Rapportera kontot. 
  • Blockera personen. 

En vuxen kan hjälpa dig med det. 

I vår plattformsguide kan du läsa hur man rapporterar och blockerar konton. 

Hur kan Ditt Ecpat hjälpa mig? 

På Ditt Ecpat kan du prata med våra rådgivare via chatt eller telefon. 

Du behöver inte säga vad du heter. 

Rådgivarna kan hjälpa dig att: 

  • Ta ned konton som sprider nakenbilder. 
  • Ta ned konton som hotar att sprida nakenbilder. 
  • Ta bort nakenbilder från nätet. 

Kontakta vår stödlinje så kan vi tillsammans hitta den bästa lösningen för dig.