Lättläst: Har du oro eller frågor om porr? 

Sammanfattning

  • Porr är sexuella bilder, filmer eller texter med vuxna personer. 
  • Det är oftast lagligt att titta på porr. 
  • En del gillar porr. Andra gör det inte. Båda är vanligt. 
  • Det är olagligt att skicka porr till någon som inte vill ha det. 
  • Prata med någon om du känner oro eller mår dåligt av något du sett. 
  • Du kan också prata med Ditt Ecpat utan att säga vad du heter. 

Vad är porr? 

Porr är sexuella bilder, filmer eller texter. 

Porr är ofta gjort för att människor ska få sexuella känslor i kroppen. 

Det som händer i porr är inte alltid så som sex fungerar i verkligheten. 
Det kan vara skådespelare som följer ett manus. 

De som är med ska: 

  • Vara över 18 år. 
  • Ha sagt ja till att vara med. 

Varför tittar en del på porr? 

Människor tittar på porr av olika skäl. 

Till exempel för att: 

  • De är nyfikna. 
  • De vill se hur sex kan gå till. 
  • De får sexuella känslor i kroppen. 

En del tittar ofta. 
En del tittar aldrig. 

Båda är vanligt. 

Är det lagligt att titta på porr? 

Det är lagligt att titta på porr. 
Men det är inte okej att skicka porr till någon som inte vill ha det. 

Om du mår dåligt eller känner oro 

Ibland kan porr innehålla saker som känns jobbiga. 
Du kan också få sexuella känslor av något som känns jobbigt eller pinsamt. 

Det händer många människor. 

Om du känner oro eller mår dåligt kan det hjälpa att prata med någon. 

Du kan prata med: 

  • En vuxen du litar på. 
  • Oss på Ditt Ecpat. 

Om du tror att något du sett är olagligt 

Ibland kan det du ser vara olagligt. 

Till exempel om: 

  • Någon i filmen inte vet att de filmas. 
  • Någon inte har sagt ja. 
  • Någon är under 18 år. 

Då kan du kontakta polisen. 
Du kan ringa 114 14. 

Prata med Ditt Ecpat 

Du kan alltid prata med Ditt Ecpat om du har frågor eller känner oro. 
Vi kan lyssna och ge råd. 

Du kan: 

  • Chatta. 
  • Ringa. 
  • Mejla. 

Du behöver inte säga vad du heter om du inte vill.