
Lättläst: Det här händer efter att du gjort en polisanmälan
Sammanfattning
- När du anmäler ett brott börjar polisen undersöka vad som hänt.
- Polisen kan prata med dig och andra personer.
- Ibland blir det en rättegång.
- Ibland läggs utredningen ner.
- Du kan få hjälp och stöd hela tiden.
Göra en polisanmälan
Om någon har gjort något brottsligt mot dig kan du anmäla det till polisen.
Du kan:
- Ringa 114 14.
- Eller gå till en polisstation.
- Om något farligt händer just nu ska du ringa 112.
Måste dina föräldrar få veta?
Om du är under 18 år brukar polisen berätta för dina föräldrar att du har gjort en polisanmälan.
Om det är dina föräldrar som polisen tror har utfört brottet får du istället en annan vuxen som hjälper dig.
Då får du i stället en vuxen som hjälper dig.
Du ska få en egen advokat
Om någon har gjort sexuella saker mot dig som de inte får, ska du få en egen advokat som hjälper dig.
Den personen kallas målsägandebiträde.
Målsägandebiträdet kan:
- Stötta dig.
- Hjälpa dig under utredningen.
- Vara med om det blir rättegång.
Det kostar inget.
Polisen undersöker vad som hänt
När polisen får en anmälan börjar de ta reda på vad som hänt. De kan behöva ta din mobil men du bör få tillbaka den så snart som möjligt.
Polisen samlar in bevis, till exempel:
- Chattar.
- Bilder eller filmer.
- Skärmdumpar.
- Vad personer berättar.
Förhör
Du kan bli kallad till ett förhör.
Det betyder att polisen pratar med dig om vad som hänt.
Om du är under 15 år spelas förhöret ofta in på film.
Man gör så för att du inte ska behöva berätta samma sak många gånger.
Filmen kan visas i rättegången.
Du får alltid ha med en vuxen som stöd.
Utredningen kan ta tid
En utredning kan ibland ta lång tid.
Polisen kan behöva prata med flera personer och samla många bevis.
Ibland avslutar polisen en utredning.
Det betyder inte at polisen inte tror på barnet.
Det kan vara för att det inte finns tillräckligt med bevis.
Det betyder inte att det du berättat är fel eller att det inte har hänt.
Ibland kan en utredning öppnas igen om nya saker kommer fram.
Rättegång
Ibland blir det en rättegång i domstol.
Där går man igenom vad som har hänt.
Domstolen bestämmer om personen kan dömas för brott.
Om du är under 15 år behöver du oftast inte vara med under rättegången.
Då kan filmen från ditt förhör visas i stället.
Filmer om polisanmälan och förhör
Här kan du se filmer om hur det kan gå till när man anmäler ett brott och när polisen pratar med ett barn.
Film: Hur man gör en polisanmälan (del 1)
Film: När polisen pratar med ett barn – förhör (del 2)
Prata med Ditt Ecpat
Du kan alltid prata med Ditt Ecpat.
Vi kan lyssna och ge stöd.
Du behöver inte säga vad du heter om du inte vill.