Lättläst: Blir du utsatt för hedersrelaterat våld? 

Sammanfattning

  • Ingen får bestämma över dig eller din kropp. 
  • Ingen får tvinga dig att gifta dig. 
  • Du har rätt till hjälp. 
  • Ditt Ecpat finns här för dig. 

Vad betyder heder? 

Heder betyder att någon i familjen försöker bestämma över dig för att andra ska tycka bra om familjen. 

Det kan vara så här: 

  • Du måste ha vissa kläder. 
  • Du får inte vara med vem du vill. 
  • Du kan bli hotad eller slagen. 
  • Familj eller släktingar kan hålla koll på dig i skolan eller på fritiden. 

Du har rätt att bestämma 

Du bestämmer själv: 

  • vad du har på dig 
  • vem du är med 
  • om du vill gifta dig eller inte 
  • om du vill ha sex eller inte 

Ingen får tvinga dig. 

Vad kan du göra? 

Om någon gör något mot dig som inte känns okej: 

  • Berätta för en vuxen du litar på. 
  • Prata med Ditt Ecpat. 
  • Berätta även om någon har sagt att du inte får. 
  • Kontakta en vuxen om någon vill tvinga dig att gifta dig. 

Kom ihåg  

  • Din kropp är din. 
  • Du har rätt att säga nej. 
  • Du kan få hjälp.