
Det är aldrig OK att dela privata, pinsamma eller utlämnande bilder och filmer på personer utan att först få deras samtycke. Även om du först har gått med på något har du alltid rätt att senare ändra dig. Att du har sagt att du ska göra något eller att du har gått med på något en gång, betyder inte att du måste göra det då eller igen. Vissa saker som händer dig på nätet kan också vara olagliga.
Lättläst: Bilder på mig sprids fast jag inte vill
Sammanfattning
- Ingen får dela bilder eller filmer på dig utan att du sagt ja.
- Det är inte ditt fel.
- Berätta för en trygg vuxen.
- Spara skärmdumpar och meddelanden.
- Du kan få hjälp.
Vad menar vi med bilder?
I den här texten betyder bilder både bilder och filmer.
Det här är inte okej
Ingen får dela nakenbilder på dig utan att du sagt ja.
Det är olagligt.
Berätta för en vuxen
Berätta för en vuxen du litar på.
Det kan vara:
- En förälder.
- En vuxen i skolan.
- En annan trygg vuxen.
Du får alltid berätta, även om någon har sagt att du inte får.
Det är inte ditt fel.
Spara det som hänt
Du kan spara:
- Skärmdumpar.
- Chattar.
- Meddelanden.
- Mejl.
Skriva gärna också ner:
- Personens namn eller namn på kontot.
Svara inte mer
- Skicka inte fler bilder.
- Betala inte pengar.
- Svara helst inte mer.
- Anmäl kontot till plattformen.
Be en vuxen om hjälp så snart du kan.
Om det känns okej
Om du vet vem som delat bilden, kan du eller en vuxen be personen att ta bort den.
Du behöver inte göra det själv.
Du kan anmäla till polisen
Du kan:
- Ringa 114 14.
- Gå till en polisstation.
En vuxen kan hjälpa dig.
Prata med Ditt Ecpat
På Ditt Ecpat finns vuxna som lyssnar och försöker hjälpa.
Du kan:
- Ringa.
- Chatta.
- Mejla.
Du behöver inte säga vad du heter om du inte vill.
Plattformsguiden
I Plattformsguiden kan du läsa om hur du kan anmäla eller ta bort konton och bilder.