Lättläst: Behöver du hjälp att ta bort nakenbilder och nakenfilmer?

Sammanfattning

  • Det är aldrig ditt fel om dina nakenbilder och nakenbilder sprids. 
  • Att sprida nakenbilder på någon är olagligt. 
  • Du har rätt att få hjälp. 
  • Du kan kontakta Ditt Ecpat för hjälp. 

Har någon spridit dina nakenbilder? 

Har någon spridit nakenbilder på dig på nätet? 
Hotar någon att sprida nakenbilder på dig? 

Ditt Ecpat kan hjälpa dig att ta bort: 

  • Nakenbilder. 
  • Nakenfilmer. 
  • Avklädda bilder. 

Vi kan hjälpa dig om du är under 18 år. 
Vi kan också hjälpa dig om bilden togs när du var under 18 år. 

Du behöver inte säga vad du heter om du inte vill. 

Det är inte ditt fel 

Det spelar ingen roll om du skickade bilden själv eller inte. 
Om någon sprider dina bilder fast du inte vill gör den personen fel. 

Så kan Ditt Ecpat hjälpa dig 

När du kontaktar Ditt Ecpat händer det här: 

  • Du får prata med en rådgivare. 
  • Du får berätta vad som har hänt. 
  • Rådgivaren ställer frågor för att kunna hjälpa dig. 

Vi kan också: 

  • Kontakta plattformarna där bilderna finns. 
  • Be dem ta bort bilderna. 

Vi kan be dig att ladda upp: 

  • Bilder. 
  • Filmer. 
  • Länkar. 
  • Skärmdumpar. 

Du gör det på en säker sida. 
Det hjälper oss att ta bort bilderna från nätet. 

Vi kan också hjälpa till att göra en polisanmälan. 
Du behöver inte säga ditt namn till polisen om du inte vill. 

Vilka bilder kan Ditt Ecpat ta bort?
Hur hittar ni bilderna?
Om du inte har bilden kvar