Lättläst: Att skicka nakenbilder 

Sammanfattning

  • Det är okej att vara nyfiken på sin kropp och sexualitet. 
  • En del unga skickar nakenbilder till någon de gillar. 
  • Det ska kännas bra för dig och den andra personen. 
  • Om du känner dig osäker är det bäst att inte skicka bilden. 
  • Ingen får tvinga dig att skicka nakenbilder. 

Varför skickar vissa nakenbilder? 

En del unga skickar nakenbilder till någon de gillar. 
Det kan kännas spännande eller pirrigt. 

Det är okej att skicka en nakenbild till någon, om båda vill och tycker att det känns bra. 

Det ska kännas bra för er båda 

Om du vill skicka en nakenbild är det viktig att först fråga om personen vill ha den. 

Om personen inte vill ha bilden ska du inte skicka den. 

Ingen får tvinga dig 

Ingen får: 

  • Tvinga dig att skicka nakenbilder. 
  • Tjata på dig. 
  • Hota dig. 

Du har alltid rätt att säga nej. 

Bra att tänka på innan du skickar en nakenbild 

  • Fråga först om personen vill ha bilden. 
  • Känns det bra för dig att skicka bilden? 
  • En del tycker att det känns tryggare att inte visa ansiktet på bilden. 

Om du känner dig osäker är det bäst att inte skicka bilden. 

Vad säger lagen om nakenbilder? 

Det finns lagar om nakenbilder. 
Det är bra att veta vad som är okej och inte okej. 

Prata med Ditt Ecpat 

Om du känner dig osäker kan du prata med oss på Ditt Ecpat. 

Du kan: 

  • Chatta. 
  • Ringa. 
  • Mejla. 

Du behöver inte säga vad du heter om du inte vill.