
Lättläst: Att sälja sex
Sammanfattning
- Att sälja sex är inte olagligt. Det är inte du som gör fel.
- Att köpa sex av någon är olagligt.
- Du har rätt att anmäla till polisen.
- Du har rätt att få hjälp och stöd.
- Du kan prata med en vuxen eller med Ditt Ecpat.
Vad betyder att sälja sex?
Att sälja sex betyder att någon får sex eller sexuella saker i utbyte mot något.
Det kan till exempel vara:
- Pengar.
- Saker.
- Resor.
- Kläder.
- Alkohol eller droger.
Sex kan vara:
- Att ha sex med någon.
- Att skicka nakenbilder eller nakenfilmer.
- Att visa sig sexuellt när någon fotar eller filmar.
Den som köper sex gör fel
Att sälja sex är inte olagligt.
Men den som köper sex gör något olagligt.
Det spelar ingen roll om du:
- Har sagt ja.
- Har fått pengar eller saker.
Det är fortfarande personen som köper sex som gör fel.
Om du mår dåligt eller känner dig hotad
Du kan må dåligt över att du säljer sex.
Personen som köpt sex kan också hota dig.
Då har du rätt att få hjälp och stöd.
Prata med en vuxen
Du har alltid rätt att prata med en vuxen.
Du får berätta även om personen som köpt sex säger att du inte får.
Du kan till exempel prata med:
- Någon i din familj.
- En vuxen i skolan.
- En annan vuxen du litar på.
- Ditt Ecpat.
Du har rätt att få hjälp och stöd.
Anmäl till polisen
Den som köper sex gör något olagligt.
Du har rätt att anmäla det till polisen:
- Ring 114 14.
- Eller gå till en polisstation.
En vuxen kan hjälpa dig.
Socialtjänsten kan hjälpa
Socialtjänsten finns i alla kommuner.
De hjälper barn och unga som behöver stöd.
Du kan ringa till din kommun och säga att du vill prata med socialtjänsten.